Saturday, January 29, 2011

utk kita bersama....

Assalamualaikum......

Alhamdulillah...ari ni tergerak hati saya utk mengupdate blog ni yg stlh skian lma x update.....sblm ni bkn xmau update tp....byk kekangan2 yg membuatkn blog ni xleh update....pertama sekali...sbb bru masuk sem bru...so..byk jugak la bnda yg kne settle kn....pastu dh abis settle semua...blog x leh log in plak....dh lps blh log in...hati ni x rase plak nk update....so...bgitu lah...ceritanya....

ari ni tetibe rsa nk update sbb...terjadinya pglmn pd ari jumaat ari tu....khamis mlm jumaat sy dpt kol dr exco biro yg sy sertai....ktanya ad satu kem kpmpnan utk biro tersebut....so ari jumaat tu pegi la kem tu yg stat pkl 8 kot..lbh kurgla...smpai pkl 4 lbh...so oleh kerana dwan yg tempt ktorg kursus tu dkt dgn masjid...so ari tu semua peserta perempuan pn..p la sembahyang jumaat skali....lps dgr khutbah n sembhyg jumaat tuh...sy tgk...ad lg org smbung smbhyg...so...dgr la bisik2 dr peserta lain sembang,...diorg musykil...lps smbhyg jumaat nih, org perempuan kne sembhyg zohor blk x....ad yg ckp kne...ad yg ckp x kne...tp sy mcm ingt, wktu bljar dlu kta x kne smbhyg dh....sy pn ttp la dgn pendirian sy...so x smbhyglah...ad jgak yg x smbung sembhyg zohor...ad yg smbung....so...kt cni, sy nk sertakanlah artikel yg sy bc ttg kemusykilan ini...dlm artikel hukum sembahyang jumaat bagi muslimat ini ad menerangkn sama ad prmpuan yg sembhyg jumaat, kne atau x sembhyg zohor slps itu...so....hrp2 dpt dkongsi oleh semua.....

HUKUM SOLAT JUMAAT BAGI MUSLIMAT

Solat Jumaat merupakan solat yang ditunaikan pada hari jumaat. Kewajipan menunaikannya adalah perkara yang telah diijmakkan oleh seluruh ulama muslim.

Solat jumaat hendaklah ditunaikan dengan berjamaah. Kewajipan menunaikannya diberatkan kepada muslim, lelaki, berakal, merdeka, baligh, bermukim dan berkemampuan untuk menunaikannya[2].

Adapun yang lain dari itu, tidak diwajibkan kepada mereka solat jumaat, bahkan yang wajib bagi mereka adalah menunaikan solat zohor.

Sabda Nabi SAW;

الجمعة حق واجب على كل مسلم في جماعة إلا أربعة: عبد مملوك، أو امرأة، أو صبي، أو مريض

Maksudnya;
“Jumaat adalah hak yang wajib atas setiap muslim dengan jamaah melainkan empat, iaitu hamba yang dimiliki, atau perempuan, atau kanak-kanak, atau orang sakit[3]

Sabda Nabi SAW lagi;

من كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فعليه الجمعة إلا امرأة ومسافراً وعبداً ومريضاً

Maksudnya;
“Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia menunaikan solat jumaat melainkan perempuan, orang bermusafir, hamba dan orang yang sakit[4]

Walaupun begitu, sekiranya perempuan atau muslimat menunaikan solat jumaat bersama dengan kaum lelaki, maka tidak perlu lagi mereka menunaikan solat zohor, bahkan memadai dengan solat jumaat yang mereka tunaikan[5].

Keadaan ini disandarkan kepada wanita-wanita di zaman nabi yang hadir di masjid dan menunaikan solat jumaat bersama baginda SAW[6].

HUKUM MUSLIMAT SOLAT JUMAAT

Melihat kepada ulasan di atas, didapati bahawa, muslimat tidak diwajibkan menunaikan solat jumaat. Lalu, apakah hukum muslimat yang tetap menghadirkan diri mereka untuk menunaikan solat jumaat?

Menurut Al-Fadhil Dr As-Syaikh ‘Atiyyah Saqqar didalam kitab “Al-Fatawa min Ahsan Al-Kalam fi Al-Fatawa wa Al-Ahkam”. Beliau menyatakan, ulama membahaskan perkara ini seperti berikut;
  1. Ahnaf : Yang paling afdhal bagi perempuan menunaikan solat zohor di rumahnya, samada perempuan itu tua atau muda.
  2. Malikiyyah : sekiranya perempuan itu bersangatan tua yang tidak menarik perhatian lelaki, maka harus bagi perempuan itu menunaikan solat jumaat. Adapun sekiranya perempuan itu boleh menarik perhatian kaum lelaki yang tidak membawa fitnah, maka hukum menghadiri solat jumaat adalah makruh. Adapun boleh mendatangkan fitnah, maka hukumnya adalah haram.
  3. Hanabilah : diharuskan perempuan menghadiri solat jumaat sekiranya tidak berhias. Adapun berhias, maka hukumnya adalah makruh.
  4. Syafiiyyah : makruh perempuan menghadiri solat jumaat sekiranya ianya boleh disyahwati, walaupun ianya dengan memakai pakaian tebal sekalipun. Begitujuga, makruh perempuan menghadiri solat jumaat, sekiranya ianya tidak disyahwati, tetapi dia berwangi-wangian atau berhias.
Pun begitu, ulama-ulama menyatakan haram kehadiran perempuan kepada solat jumaat yang boleh menimbulkan fitnah[7].

Dari perbahasan ini, dapat dilihat, perdebatan dikalangan ulama tentang keizinan ulama ini sehabis-habis rendah pun adalah “keharusan” sahaja. Yang ianya tidak membawa amalan itu sebagai amalan yang dituntut, samada berbentuk sunat atau wajib.

No comments:

Post a Comment